وبلاگ

کنکور ارشد فیزیک پزشکی

آزمون

کنکور ارشد فیزیک پزشکی

با توجه به مراجعات دانشجویان عزیز و داوطلبین کنکور و سوالات گسترده آن ها پیرامون کنکور ارشد فیزیک پزشکی اعم از منابع مناسب کنکوری، نحوه مطالعه آن ها، برنامه زمانی مطالعه و… بر آن شدیم پاسخ سوالات و هرآن چیز را که باید برای کنکور ارشد فیزیک پزشکی دانست، پس از یک بررسی صحیح و خرد جمعی رتبه های تک رقمی کنکور در متن زیر جمع آوری کنیم.

فیزیک پزشکی به دلیل ماهیت خود همواره مورد توجه بسیاری از دانشجویان رشته های فیزیک، رادیولوژی ،مهندسی هسته ای ، پرتوپزشکی و…بوده است و دانشجویان هرساله خود را برای این کنکور آماده می کنند. اما به یاد داشته باشید که کنکور فیزیک پزشکی ویژگی های خاص خود را داشته و با کنکور رشته های دیگر، متفاوت به نظر می رسد. کنکوری که از بعضی موارد سخت و از بعضی جنبه ها آسان به نظر می رسد. نکات جالب توجه درباره این کنکور این است که:

تعداد داوطلبان زیاد بوده و طیف وسیعی از رشته ها داوطلب قبولی در این رشته هستند.

زمان آزمون کم است. کل زمان کنکور، 160 دقیقه می باشد!

دفترچه کنکور شامل160 سوال بوده اما نگران نباشید! همه سوالات برای فیزیک پزشکی نیست.تنها با فیزیک عمومی  25 سوال ، ریاضیات با 20 سوال، فیزیولوژی و آناتومی با 15 سوال، هسته ای و اتمی با 20 سوال و زبان خارجه با 40 سوال مجموعا 120 تست می باشد و همین سوالات برای فیزیک پزشکی ها می باشند. با این حال 160 دقیقه برای حل 120 تست، اختصاص داده شده که نشان از این دارد که نسبت زمان به تعداد سوالات کم است.

با توجه به شرایط مذکور، تلاش و تسلط بالا بر مطالب و همچنین تکنیک های تستی حل سوالات در زمان کم، برای موفقیت در آزمون، ضروری است.

 

از چه رشته هایی می توان وارد فیزیک پزشکی شد؟

 

با کارشناسی رشته های زیر می توان در کنکور ارشد فیزیک پزشکی شرکت کرد:

  • فیزیک (همه گرایش ها)
  •   فیزیک مهندسی
  • بیوفیزیک
  • تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی)
  • رادیولوژی
  •  بینایی سنجی
  •  فیزیوتراپی
  •  اعضای مصنوعی
  • مهندسی پزشکی (همه گرایش ها)
  • علوم آزمایشگاهی
  • مهندسی پزشکی گرایش پرتوپزشکی
  •  تکنولوژی پزشکی هسته ای

 

مواد امتحانی و ضرایب آن ها در کنکور به چه صورت است؟

 برای باخبر شدن از آخرین تغییرات در مدرک تحصیلی مورد پذیرش، مواد امتحانی و ضرایب کنکور در هر سال، به دفترچه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته های علوم پزشکی مربوط به آن سال تحصیلی حتما مراجعه کنید.

بودجه بندی سوالات کنکور ارشد فیزیک پزشکی:

طبق درخواست های مکرر دانشجویان و داوطلبان عزیز، بودجه بندی و تعداد سوالات دروس کنکور ارشد فیزیک پزشکی، بسیار مورد سوال بود. از سال 96 به بعد، بودجه بندی سوالات تغییر کرد و دفترچه کنکور ارشد فیزیک پزشکی به صورت مجموعه ای شد و “مجموعه فیزیک پزشکی، رادیوبیولوژی و حفاظت پرتوی” نام گرفت.

این دفترچه کنکور در کل به ترتیب شامل دروس فیزیک عمومی، ریاضیات عمومی، فیزیولوژی و آناتومی، فیزیک پرتوها، فیزیک هسته ای و اتمی، رادیوبیولوژی، بیولوژی سلولی و زبان انگلیسی می باشد. در کل با توجه به زمان 160 دقیقه ای آزمون، این دفترچه که برای دو رشته طراحی شده شامل 160 سوال است. اما نگران نباشید!!

اگر داوطلب یک رشته برای مثال فیزیک پزشکی هستید، نیاز نیست به کل سوالا جواب دهید به این منظور که دروس فیزیک پرتوها، رادیوبیولوژی و بیولوژی سلولی جزو موارد امتحانی فیزیک پزشکی نبوده و مخصوص رشته رادیوبیولوژی و حفاظت می باشند.

بنابراین ضرایب و تعداد سوالات مربوط به دروس کنکور ارشد این مجموعه برای داوطلبان فیزیک پزشکی به صورت زیر است:

1- فیزیک عمومی، ضریب 4، شامل فیزیک پایه 1 و 2 و 3 و 4، شامل مباحث مکانیک، الکتریسیته و مغناطیس، موج و صوت و گرما، نور، شامل 25 سوال.

این درس جزو مهم ترین درس کنکور است. معمولا تعداد دقیق هر مبحث از قانون خاصی پیروی نمی کند و سال به سال کمی متغیر است. اما در مجموع با توجه به بودجه بندی سال 96،  7 سوال از مکانیک، 7 سوال الکتریسیته و مغناطیس، 6  سوال گرما و موج و 5 سوال از فیزیک نور می باشد. نکته قابل توجه این است هر ساله معمولا بخش فیزیک نور بسیار مد نظر طراحان سوال کنکورفیزیک پزشکی می باشد. از این رو توصیه می شود تست های جلد نور کتاب دیباگران چاپ قدیم را به خوبی کار کنید.

 

2- فیزیک اتمی و هسته ای، ضریب 3 ،شامل فیزیک مدرن و فیزیک هسته ای ،شامل 20 سوال.

این درس که شامل دو درس بوده یکی دیگر از دروس مهم کنکور فیزیک پزشکی و تقریبا می توان گفت آسان تر از فیزیک عمومی است.در اسم ،نام فیزیک اتمی و هسته ای را به یدک می کشد و ممکن است خواننده ای که با این کنکور آشنا ندارد، با دیدن این اسم کمی دچار نگرانی شود:) اما نگران نباشید مباحث و سوالات فیزیک اتمی و هسته ای با فیزیک هسته ای واقعی بسیار تفاوت دارد و این آزمون صرفا شامل سوالات بسیار آسان و سطحی از مباحث فیزیک مدرن و هسته ای است. معمولا از 20 سوال کنکور، سهم فیزیک مدرن و هسته ای هر کدام به صورت نصف نصف، می باشد.

 

3-ریاضیات، ضریب 2، شامل ریاضیات 1 و 2، شامل 20 سوال.

این درس نیز به نوبه خود دارای اهمیت بوده و می تواند در تراز کلی تاثیر به سزایی داشته باشد. مباحث این درس شامل ریاضیات 1و2 دانشگاهی می باشد اما بسیار آسان تر و سطحی تر. فهرست مباحث موجود در ریاضی 1 و 2 بسیار زیاد تر از آن است که در این نوشته بگنجد. از ریاضیات تابع تا انتگرال های چند گانه و اعداد مختلط، اما به طور عمده، سهم ریاضی یک و دو هم در این 20 سوال، نصف نصف بوده اما با توجه به آنالیز سوالات می توان برداشت کرد که در بعضی سال ها سهم ریاضی 1 کمی بیشتر از ریاضی 2 است. البته فقط کمی بیشتر!

 

4-آناتومی و فیزیولوژی، ضریب 1، تا پیش از سال 96 دو درس جدا را شامل می شد که هر کدام دارای 10 سوال بود. از آن سال به بعد، دو درس درقالب یک درس و مجموعا 15 سوال قرار گرفت. سهم سوالات این دو درس هم یکسان و نصف می باشد. ممکن است در یک سال 8 سوال از فیزیولوژی مطرح شود و 7 سوال از آناتومی و برعکس. اما در کل رفتار مشخصی در این قضیه حاکم است.

 

5- زبان انگلیسی،ضریب 2، شامل 4 سوال.

تقریبا بعد از فیزیک، مهم ترین درس تاثیرگذار در کنکور ارشد فیزیک پزشکی و یکی از اصلی ترین دروس هر کنکوری، زبان خارجه است. این درس در تمامی کنکور رشته هایی که در یک نوبت روز، برگزار می شوند، یکسان بوده و مستقل از رشته است. 40 تست در این درس وجود دارد. گاهی 5 درک مطلب هرکدام شامل 5 تست طرح می شود که 15 تست باقی مانده برای تست های لغت می باشد.

تست بخصوص برای گرامر زبان وجود ندارد علی رغم کنکور کارشناسی

گاهی ممکن است تعادل برقرار بوده و 4 درک مطلب هرکدام شامل 5 تست طرح شده و 20 سوال تستی در بردارنده تست های لغات باشد. در هر صورت از این دو حال خارج نیست.

 

اما نکته پایانی، آنچه که شما را بیش از پیش با بودجه بندی و سبک سوالات هر درس در کنکور آشنا می کند، خود کنکور های سال های گذشته است. از این رو توصیه ما این است. حتما چند ماه قبل از کنکور و زمانی که از بودجه بندی سوالات در ذهن شما، سوال مطرح می شود، برای پاسخ، حتما به کنکور سال های گذشته مراجعه کنید.

 

منابع امتحانی اعلام شده توسط سازمان سنجش پزشکی کدام اند؟

منابع کنکوری پیشنهادی توسط رتبه های تک رقمی کنکور به شرح زیر است:

 

ردیف نام درس مرجع معرفی شده
1 فیزیک عمومی اگر در سطح ابتدایی در این درس می باشید، متن و مثال های حل شده فیزیک هالیدی را به عنوان درسنامه استفاده کنید.

برای تست نیز از تست های 4 جلد چاپ قدیم کتاب های فیزیک دیباگران استفاده کنید + تمامی تست های ده سال اخیر این درس در کنکور

2 فیزیک اتمی و هسته ای کتاب راهیان ارشد فیزیک جدید، کتاب راهیان ارشد فیزیک هسته ای

البته اخیرا کتاب های جدیدی مختص فیزیک اتمی و هسته ای کنکور ارشد فیزیک پزشکی وارد بازار شده اند که می توان به کتاب فیزیک هسته ای و اتمی نوشته عرفان سعادتمند و کتاب هسته ای و اتمی نوشته مینقی زاده زرگر اشاره کرد.

اگرچه می توان  از این کتاب ها هم برای درسنامه و هم برای منبع تست استفاده کرد، اما برای این درس نیز سعی کنید تمامی تست های ده سال اخیر این درس در کنکور را کار کنید.

3 ریاضیات ریاضیات 1 و ریاضی 2 مدرسان شریف به عنوان درسنامه و تست (البته تست های در سطح کنکور فیزیک پزشکی). همچنین برای ریاضی ارشد علوم پزشکی نیز سعی کنید تمامی تست های ده سال اخیر درس ریاضی در کنکور های ارشد علوم پزشکی را کار کنید. هم تست های مربوط به فیزیک پزشکی و هم رشته هایی مانند رادیوبیولوژی، بهداشت، تصویربرداری و…
4 فیزیولوژی خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون
5 آناتومی آناتومی گری برای دانشجویان

آناتومی به زبان ساده ، تالیف دکتر محمد رضا نیکروش

آناتومی والیانی

 

6 زبان عمومی زبان امیر لزگی، زبان مهاجرنیا، زبان IQB (بسته به انتخاب دانشجو)

 

 

در مقایسه با سایر رشته ها، دانشگاه های کمی در رشته فیزیک پزشکی در مقطع ارشد و دکتری پذیرش می کنند. آمار پذیرش با توجه به ظرفیت دانشگاه ها در سال 97-98 به صورت زیر می باشد:

کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

 

نکته مهمی که داوطلبان عزیز باید توجه داشته باشند این است که مطالب سایت در این قسمت، براساس ظرفیت های اعلام شده این رشته در سال 97-98 بوده است.طبیعتا با سیاست های مصوب شده در سنجش علوم پزشکی،این ارقام متغیر می باشد.اکیدا توصیه می شود برای آگاهی به روز در این زمینه به خود اطلاعیه ها و اخبار سنجش علوم پزشکی sanjeshp.ir مراجعه نمایید.

واحد های درسی دوره ی ارشد رشته ی فیزیک پزشکی به چه صورت است؟

با توجه به تصمیمات داخلی هر دانشگاه ممکن است برنامه درسی همه دانشگاه ها مثل هم نباشد و تفاوت های جزئی ای بین دانشگاه ها در ارائه و یا عدم ارائه یک درس شاهد باشیم. اما قالب کلی واحد ها به صورت زیر می باشد:

دروس اختصاصی اجباری     20

دروس اختصاصی اختیاری    6

پایان نامه      6

مجموع         32

 

 

 

برای آشنایی بیشتر با منابع پیشنهادی کنکور ارشد فیزیک پزشکی و نحوه برنامه ریزی و مطالعه منابع می توانید به مصاحبه زیر با رتبه 4 کنکور ارشد فیزیک پزشکی سال 96 ،آقای عباس(شایان) منصف(یکی از اعضای اصلی امروز گروه پرتورسانه) گوش کنید.

 

در راستای کمک به موفقیت دانشجویان در کنکور، سعی بر این است گنجینه سوالات کنکور های سال های اخیر دو رشته فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی همراه با پاسخ های تشریحی گردآوری شود.

همچنین برای آشنایی نسبی دانشجویان، نمونه کارنامه های قبولی داوطلبان سال گذشته در کنکورهای تصویربرداری پزشکی در اینجا(کلیک کنید) و فیزیک پزشکی در اینجا( بزودی) قرار دارند. مصاحبه های دیگر رتبه های برتر را می توانید از اینجا بشنوید( در مصاحبه های صوتی بطور دقیق به منابع و نحوه مطالعه پرداخته شده است.) 

در پایان ، همه ما در پرتورسانه، برای شما در این آزمون و همه مراحل زندگی آکادمیک شما، صمیمانه آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

نویسنده: عباس منصف

کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی/دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
مقایسه ×
Let's Compare! Continue shopping