وبلاگ

مصاحبه با رتبه 1 کنکور فیزیک پزشکی سال 97

آزمون

مصاحبه با رتبه 1 کنکور فیزیک پزشکی سال 97

کنکور فیزیک پزشکی

در روز های نزدیک به کنکور فیزیک پزشکی (کارشناسی ارشد)،در مسیر مطالعه و آماده شدن برای آزمون،شرایطی برای دانشجو حاکم می شود که او را با سوالات و دغدغه های متفاوتی روبرو میکند.حجمه های تبلیغاتی کنکور موجب دو چندان شدن استرس دانشجوها می شود. دانشجو برای موفق شدن در کنکور و اینکه از همه تلاش هایی که قبلا داشته است، بتواند نتیجه خوبی بگیرد، نیازمند راهنمایی و آدرس درست است!

اگرچه مسیر و برنامه برای گرفتن نتیجه مطلوب در کنکور،نمی توان برای همه نسخه ای یکسان پیچید!

در این بین،آشنا شدن با مسیر افراد موفق در کنکور و شنیدن تجربه های موفق از زبان خودشان، می تواند برای داوطلبان کمک کننده باشد.(همان طور که در سال گذشته نیز در پرتورسانه این مهم را انجام دادیم.)

در این راستا،مصاحبه ای داریم با رتبه 1 کنکور ارشد فیزیک پزشکی سال 97 ،سرکار خانم غزاله رزاقی. ضمن تشکر از ایشان که در این مهم،ما را یاری نمودند،در این مصاحبه ،به خلاصه ای از همه نکات و موارد لازمی خواهیم پرداخت که دانستن آن در ایام نزدیک به کنکور، کمک شایانی به داوطلبان خواهد کرد.

 

 

 کنکور فیزیک پزشکی

 

 

 

سوال – در این ایام نزدیک به کنکور فیزیک پزشکی،داوطلبان دقیقا باید چه کار کنند و چه نکات مهمی را به یاد داشته باشند؟

 

یک اشتباه رایج که داوطلبین در ماه های منتهی به کنکور(کمتر از یک ماه) مرتکب می شوند، این است که شروع به یادگیری مطالب جدیدی می کنند تا در صورت سوال آمدن از این مباحث در کنکور،پاسخ دهند.به نظر بنده،این کار کاملا اشتباه است،چرا که این مطالعه کاملا سطحی بوده و یادآوری آن در جلسه کنکور بسیار سخت خواهد بود!

توصیه مهم بنده در روز های نزدیک به کنکور این است که سوالات سال های اخیر کنکور فیزیک پزشکی را review (مرور) کنند،تا ضمن آشنا شدن با روند کلی سوالات کنکور، متوجه تیپ سوالات مهم و پرتکرار شوند.

زمانی که دانشجویان روی مطلبی مسلط شوند،علاوه بر اعتماد به نفس حاصل شده،آمادگی کاملی بدست خواهند آورد که این برای داوطلبان کنکور فیزیک پزشکی،یک پوئن مثبت می باشد.

 

سوال-در مرور و جمع بندی دروس،برای هر درس،چه روش بهینه ای را توصیه می کنید؟ اهمیت کدام درس ها در این کنکور بیشتر است؟

 

خلاصه نویسی یک رکن اساسی در مطالعه است. معتقدم هرچه خلاصه نویسی ها در طول یادگیری بهتر انجام شود ،در زمان مرور و جمع بندی ،کمک بیشتری خواهد نمود.

نوع خلاصه نویسی بنده بیشتر به صورت نمودار و طرح وار بود و نکته مهم تر اینکه همواره پیش روی بنده قرار داشت به طوری که بر روی دیوار نصب کرده بودم تا به طور مداوم مشاهده کنم.

کار دیگری که انجام داده بودم ،10 کنکور اخیر فیزیک پزشکی را به عنوان منابع آزمون از خودم،استفاده میکردم در حالی که 10 سال قبل از آن یعنی کنکورهای 77 تا 87 را به عنوان منبعی برای جمع بندی استفاده می کردم،به عبارتی مفاهیم را با سوالات این کنکور ها جمع بندی می کردم. لازم به ذکر است که این دو مورد صرفا تجربه شخصی بوده و با قطعیت کامل نمی توان به همه توصیه کرد،چرا که یک برنامه بیشتر به شرایط،توانایی و علاقه فرد برای اجرای آن بستگی دارد.

و اما درباره اهمیت دروس ،همان طور که همه واقف براین مسئله هستند،درس فیزیک عمومی با ضریب 4 و هسته ای اتمی با ضریب 3 از تاثیرگذارترین دروس این کنکور هستند،در مرحله بعد دروس ریاضی و زبان هرکدام با ضریب 2 قرار دارند که نمی توان با قطعیت یکی را بر دیگری الویت داد و هر دو از اهمیت به خصوصی برخوردارند.برای هر دو درس زبان و ریاضی در کنکور می بایست زمان گذاشت.چرا که هر دو وقت می برند و هر دو درس مخصوصا درس تعیین کننده ای مانند زبان می تواند باعث اختلاف در تراز داوطلبان کنکور شوند.

 

سوال- همان طور که می دانید دوستان زیادی هستند که ممکن است یک قسمتی از دروس خاصی را حذف کرده و به هر دلیلی مطالعه کاملی برای کنکور نداشته اند،توصیه شما برای این داوطلبان چه خواهد بود؟

 

قطعا حذف هیچ مبحثی به داوطلبان توصیه نمی شود! اما بسته به شرایط داوطلبین گاها مجبور می شوند که بین مباحث انتخاب کنند که کدام مباحث را می رسند بیشتر مطالعه کنند و در کدام مبحث،زمانی برای مطالعه و یادگیری ندارند. البته مشابه این شرایط برای بنده نیز بود.از اواخر بهمن ماه سال 96 ،برای کنکور استارت زدم ،با توجه به 4 تا 5 ماهی که برای مطالعه زمان داشتم،می بایست برای مطالعه یک سری مباحث دست به انتخاب می زدم. با نگاه به سوالات سال های اخیر کنکور فیزیک پزشکی و اینکه کدام مباحث نیاز به مطالعه عمیق تری دارند،کدام مباحث نیاز به گذاشتن وقت زیادی ندارند،همه و همه به بنده کمک کرد تا در این باره انتخاب هوشمندانه تری داشته باشم.یک نمونه مثال می زنم (که البته تجربه شخصی بوده و  توصیه نمی شود) .به عنوان مثال بخش ماتریس ها و اعداد مختلط را بنده مطالعه نکردم . به طور کلی،در حالت عادی توصیه می شود همه مباحث را مطالعه کنند اما اگر بنابر هر شرایطی این امکان وجود ندارد،با نگاه به کنکور های اخیر در انتخاب و حذف مباحث جهت مطالعه ،کاملا هوشمندانه عمل کنند.

 

سوال- خیلی از دانشجویان ممکن است پایه ای قوی در درس زبان انگلیسی نداشته و یا اینکه حداقل با سبک زبان کنکور ارشد علوم پزشکی ،آداپته نباشند،به نظر شما در این فرصت باقی مانده ،لغات و درک مطلب در زبان را چطور به صورت بهینه کار کنند تا درصد مطلوبی را کسب کنند؟

درس زبان همواره یکی از مهم ترین دروس بوده ،به ویژه پس از تصویب قانون اخیر مبنی بر کسب حداقل نمره 25% در زبان جهت قبولی در کنکور،اهمیت دو چندانی به خود گرفت.

به نظر بنده دانشجو ها می بایست روی لغات و یادگیری آن کاملا تمرکز کنند به ویژه لغاتی که یک معنی عمومی دارند و یک معنی تخصصی.این دسته از لغات زیاد می بایست مرور شوند.نکته مهم تر اینکه افراد با پایه متوسط و ضعیف زبان هنگام یادگیری این دسته از لغات به راحتی این توانایی را دارند که هر دو معنی این لغات را فراگیرند.اما جالب است بدانید این کار برای افراد با پایه قوی سخت تر است تا معنای جدیدی از آن لغت را به خاطر بسپارند.خود بنده نیز مورد دوم را تجربه کردم و در بعضی موارد،معنی تخصصی کلمات برای بنده فرار بود.

 

در رابطه با درک مطلب عرض کنم حتما به بررسی درک مطلب های درس زبان در سال های اخیر بپردازند. (مشترک بین همه رشته های ارشد علوم پزشکی) این کار بسیار کمک کننده است و به آن ها این امکان را خواهد داد تا با دیدگاه های طراحان سوال به طور زیادی آشنا شوند. همچنین یک سری نکات و تکنیک های مفیدی جهت حل سوالات درک مطلب وجود دارد که امروزه در هر کتاب زبان کنکور علوم پزشکی وجود دارد.

 

نکته ای که خیلی در درس زبان تاکید دارم این است باید بسیار مواظب باشند تا در درس زبان اشتباه نزنند،چرا که نمره منفی آن،تباه می کند همه تلاش ها و زحمت هایی را که برای حل درست سوالات دیگر کشیده شده است. کتابی که خود بنده استفاده کردم کتاب های دکتر مهاجرنیا بود مخصوصا سوالات و هندبوک آن.البته سطح سوالات زبان 97 در نسبت به سال های قبل از ما ساده تر بود.البته نگاهی به آمار سطح سوالات زبان طی سال ها نشان از آن دارد با توجه به قانون حداقل 25 درصدی، سطح سوالات به سمت مناسب بودن می رود.

 

 

سوال-یکی از مهم ترین مواردی که متاسفانه همواره در دوران کنکور مشهوده می باشد،مسئله انرژی منفی، جو استرس زای پیرامون دانشجو و مسائلی از این قبیل است که می تواند به روحیه خود فرد ضربه بزند،مسئله رقابت،سختی کنکور،سهمیه ها،تعداد کم پذیرش ،نتایج نامطلوب آزمون های آزمایشی،استرس داوطلب و…به نظر شما به عنوان رتبه 1 ،راه حل غلبه بر این مشکلات چه می تواند باشد؟

 

چقدر جالب،به مساله ای اشاره شد که برای خود بنده هم اتفاق افتاد.زمانی که برای کنکور استارت زدم،همه میگفتند نمیرسی مطالعه کنی ،تلاش بیهوده نکن و….رتبه بنده در اکثر آزمون های آزمایشی،زیر 10 بود که متاسفانه در کنکور آزمایشی آخر،رتبه 14 کسب کردم و این یک شوک بزرگ بود. با همه این تفاسیر ،به نظر بنده برای موفقیت در کنکور،خود فرد باید بخواهد،چه ظرفیت سه نفر باشد چه دو نفر و چه حتی یک نفر! داشتن یا نداشتن سهمیه نباید ما را برای تلاش خودمان نگران کند.اگر هم خدای نکرده،نتیجه مطلوبی نگرفتیم،لااقل وجدان و خیال ما راحت است که ما تمام تلاش خود را کردیم،یعنی به مرحله ای برسیم از خودمان مطمئن باشیم که تلاشی نبوده نکرده باشیم.ممکن است نتیجه مطلوب نداشته باشیم اما به نظر من این خودش یک پیروزی بزرگ است.

 

سوال-هر ساله از جمله سوالات مکرر داوطلبان (مخصوصا دانشجویانی که برای اولین بار این کنکور را تجربه می کنند) این است که در جلسه کنکور، چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ با توجه به زمان کم و تعداد سوالات ،چگونه بر استرس احتمالی کنکور غلبه کند؟

 

بله ،استرس کنکور همواره موجود و غیرقابل انکار هست.به نظر من حتی همه کنکوری ها می بایست حداقلی از این استرس را داشته باشند چرا که نوعی نیروی محرکه محسوب می شود.فقط باید بتوانند خودشان را مدیریت کنند.طوری که اگر سوال سختی دیدند این روحیه را نبازند. معتقدم اگر کسی توانایی این را داشته باشد که خودش را مدیریت کند،قطعا در کنکور هم موفقیت بالایی را کسب می کند.

مدیریت زمان یکی از مهم ترین هاست.تجربه ای که برای خود بنده اتفاق افتاد،سطح سوالات فیزیک و ریاضی در سال 97 کمی سخت بود و روبه رو شدن با این صحنه، با توجه به پیش فرض خود در درصدهای مورد انتظارم در کنکور، خیلی از من زمان گرفت،طوری که وقتی به درس هسته ای و زبان رسیدم کمتر از یک ساعت زمان داشتم! اما یک عهدی که با خود داشتم اینکه سوالی را اشتباه پاسخ ندهم، این موضوع خیلی به بنده کمک کرد اینکه بنده در کل سوالات کنکور، حتی یک پاسخ غلط هم نداشتم!و باعث شد رتبه مطلوبم را کسب کنم. توصیه بنده به شما این است هرگز غلط نزنید!اگر در سوالی، بین دو گزینه مردد هستید مسئله ای نیست اما اگر بیشتر از این ها شک به انتخاب گزینه ای دارید و احتمال زدن اشتباه وجود دارد،هرگز آن سوال را نزنید.

 

 صحبت پایانی با دانشجویانی که به زودی در کنکور ارشد فیزیک پزشکی شرکت خواهند کرد:

 

آخرین نکته ای که می توانم به داوطلبان بگویم این است که خودتان و خواسته هایتان را باور کنید. وقتی که به خود و خواسته هایتان باور دارید ، مسیر برایتان سخت نیست و لذت می برید از کاری که می کنید. شاید از بیرون خیلی ها گمان می کنند که دارید سختی می کشید اما اوج لذت را می برید.همه تلاشتان را بکنید. کاملا از زمان استفاده کنید. امیدوارم همه داوطلبین موفق باشند و به آن جایگاهی انتظار دارند و خواهانش هستند، برسند.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

ضمن تشکر از سرکار خانم رزاقی، بابت همه صحبت های مفید و وقت گرانبهایی که در اختیار ما قرار دادند، برای ایشان در تمامی مراحل زندگی ،آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

در راستای کمک به موفقیت دانشجویان در کنکور، سعی بر این است گنجینه سوالات کنکور های سال های اخیر دو رشته فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی همراه با پاسخ های تشریحی گردآوری شود.

همچنین برای آشنایی نسبی دانشجویان، نمونه کارنامه های قبولی داوطلبان سال گذشته در کنکورهای تصویربرداری پزشکی در اینجا(کلیک کنید) و فیزیک پزشکی در اینجا( بزودی) قرار دارند. مصاحبه های دیگر رتبه های برتر را می توانید از اینجا بشنوید( در مصاحبه های صوتی بطور دقیق به منابع و نحوه مطالعه پرداخته شده است.) 

در پایان ، همه ما در پرتورسانه، برای شما در این آزمون و همه مراحل زندگی آکادمیک شما، صمیمانه آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
مقایسه ×
Let's Compare! Continue shopping