وبلاگ

مصاحبه با رتبه 1 کنکور تصویربرداری پزشکی سال 97

آزمون

مصاحبه با رتبه 1 کنکور تصویربرداری پزشکی سال 97

در روز های نزدیک به کنکور تصویربرداری پزشکی (کارشناسی ارشد)،در مسیر مطالعه و آماده شدن برای آزمون،شرایطی برای دانشجو حاکم می شود که او را با سوالات و دغدغه های متفاوتی روبرو میکند.حجمه های تبلیغاتی کنکور موجب دو چندان شدن استرس دانشجوها می شود. دانشجو برای موفق شدن در کنکور و اینکه از همه تلاش هایی که قبلا داشته است، بتواند نتیجه خوبی بگیرد، نیازمند راهنمایی و آدرس درست است!

اگرچه مسیر و برنامه برای گرفتن نتیجه مطلوب در کنکور،نمی توان برای همه نسخه ای یکسان پیچید!

در این راستا، برای داوطلبان کنکور ارشد تصویربرداری پزشکی،مصاحبه ای داریم با رتبه 1 کنکور تصویربرداری پزشکی سال 97 ،جناب آقای وحید حسین زاده . ضمن تشکر از دوست عزیزمان که در این مهم،ما را یاری نمودند، در این مصاحبه همانند قبل، به خلاصه ای از همه نکات و موارد لازمی خواهیم پرداخت که دانستن آن در ایام نزدیک به کنکور، کمک شایانی به داوطلبان خواهد کرد.

 

 

سوال – در این ایام نزدیک به کنکور تصویربرداری پزشکی، داوطلبان دقیقا باید چه کار کنند و چه نکات مهمی را به یاد داشته باشند؟

 

یکی از بهترین کارها برای زمان باقی مانده همان مرور نکات و جمع بندی خلاصه نویسی هایی است که در طول سال انجام داده اند. روی نقاط قوت خود تمرکز کنند و همان طور که مستحضرید بهترین رفرنس برای ارزیابی خود، سوالات کنکور های سال های اخیر است. مهم ترین کار در این فرصت باقی مانده هم بررسی مجدد و مرور همین هاست. انشالا که با این کار بتوانند نهایت استفاده از فرصت باقی مانده را ببرند.

 

سوال-در مرور و جمع بندی دروس،برای هر درس،چه روش بهینه ای را توصیه می کنید؟ اهمیت کدام درس ها در کنکور تصویربرداری پزشکی بیشتر است؟

 

در رابطه با این سوال عرض کنم که تعداد سوالات کنکور رشته ما تقریبا زیاد است! طبیعتا بچه ها برای این زمان بندی ،برنامه ریزی خاص خود را دارند و خواه یا ناخواه در یک سری درس ها تمرکز بیشتری داشته اند. اهمیت دروس را با توجه به ضرایب هرکدام خدمتتان عرض میکنم.تا سال گذشته (97) ،ضریب دروس فیزیک پرتو و فیزیک تشخیصی 3 بود که از اهمیت بالایی برخوردار بود.دروس فیزیک و ریاضی ضریب 1.5 داشتند که اهمیت کمتری نسبت به بقیه دروس داشتند،اما الان ضرایب کمی تغییر کرده،ضریب آناتومی و فیزیولوژی و فیزیک تشخیصی پایین تر آمده و در عوض ضرایب فیزیک و ریاضی بالاتر رفت.

اما به طور کلی بخواهم عرض کنم از آنجایی که رقابت اصلی در این کنکور بین بچه های رادیولوژی است، درس مهم در این کنکور ،فیزیک تشخیصی و فیزیک پرتو می باشد که بسیار تعیین کننده است.در وهله بعد،درسی که درصد بالایی را نیاز دارد، آناتومی است. زبان انگلیسی هم درسی است که در همه کنکورهای ارشد اهمیت بالایی دارد و بسیار می تواند در رتبه تاثیر گذار باشد.

دروس بعدی فیزیک و ریاضی و هسته ای اتمی هستند و در انتها هم درس تکنیک و فیزیولوژی.از ضرایب این دروس مشخص است که اگر ترتیب پاسخ به سوالات اینگونه باشد یکی از بهترین حالات است البته موقع وارد کردن پاسخ گزینه ها در پاسخ برگ دقت شود!

ولیکن اینکه به چه صورت جمع بندی کنند ،همان طور که عرض کردم این است که در حال حاضر تمرکز خود را روی نقاط قوت ببرند و بهترین روش ، مرور خلاصه نویسی های دروس و بررسی تست های کنکور سال های اخیر و تمرکز بر روی تست های مهم و هایلایت شده می باشد. چرا که همه ما شاهد هستیم هر ساله تعدادی سوال کاملا تکراری از سال های گذشته طرح می شود و تمرکز روی کنکور های اخیر حتی بررسی دروس مشترک با کنکور فیزیک پزشکی کمک بزرگی به داوطلبان می کند.

لازم است عرض کنم در هر درس می بایست به نسبت نحوه مطالعه خود جمع بندی کنند. برای مثال اگر در درس زبان در تست های لغت قوی کار کرده اند ولی در درک مطلب اینگونه نبوده اند، در دوران نزدیک به کنکور به نظرم روی آوردن به تقویت در درک مطلب کمی دیر است و بهتر این است که روی تقویت همان تست های لغت  کار کرده و لغات آموخته را با مرور تثبیت کنند. و یا اگر درسی مانند فیزیک اتمی هسته ای را که فرمول ها و روابط آن را خلاصه نویسی کرده اند، اکنون فرصت مناسبی است که برگردند آن ها را مرور کنند و تیپ سوالات کنکور آن را نگاه کنند .بقیه دروس هم به همین ترتیب.

در کل در زمان نزدیک به کنکور،توصیه می شود کاملا بر نقاط قوت خود تمرکز کنند و به سراغ تست های تالیفی،تکمیلی و تست های سطح بالاتر نروند و یا اینکه در فرصت کم به سراغ یادگیری مطالبی که قبلا نخوانده اند نروند. طبیعتا کنکور ارشد طوری هست که به دلیل اقتضای شرایط شرکت کننده ممکن است فرد نتواند و نرسد که همه دروس را مطالعه کند.

سوال- همان طور که می دانید دوستان زیادی هستند که ممکن است یک قسمتی از دروس خاصی را حذف کرده و به هر دلیلی مطالعه کاملی برای کنکور نداشته اند،توصیه شما برای این داوطلبان چه خواهد بود؟

 

خود بنده در درس فیزیک عمومی بنابر شرایط خودم و دلایلی که داشته ام از جمله پراکنده بودن تیپ سوالات این درس،وقت نگذاشتم  اگر به کارنامه من نگاه کنید میبینید که حتی این درس را سفید گذاشته ام!

طبیعتا ممکن است دوستانی باشند که درس خاصی را مطالعه نکرده باشند،توصیه میکنم اگر درسی را کنار گذاشته اید، در جلسه کنکور هم به آن اصلا فکر نکنید و از زمان آن برای پاسخ دادن به سوالات درسی استفاده کنید که بیشتر مطالعه داشته اید و قوی تر می باشید. برای مثال خود بنده درس فیزیک عمومی را حذف کردم اما از زمان آن استفاده کردم و با دقت بر روی همه سوالات زبان،موفق شدم این درس را 83 درصد بزنم.

با توجه به شرایط و استرس جلسه کنکور، بهترین راه مدیریت در زمان بندی است.یکی از راه های میانبر نیز همین کاری است که عرض کردم.این کار هم استرس و آشفتگی ذهنی شما از درسی که میخواهید پاسخ ندهید را کم میکند و هم این نقطه قوت را به شما می دهد که با اختصاص دادن زمان آن و سرمایه گذاری در دروس دیگر،به درصد بالایی در آن برسید.

 

سوال- خیلی از دانشجویان ممکن است پایه ای قوی در درس زبان انگلیسی نداشته و یا اینکه حداقل با سبک زبان کنکور ارشد علوم پزشکی ،آداپته نباشند،به نظر شما در این فرصت باقی مانده ،لغات و درک مطلب در زبان را چطور به صورت بهینه کار کنند تا درصد مطلوبی را کسب کنند؟

 

درس درس زبان هم مانند همه دروس دیگر، بررسی سوالات کنکور های اخیر یکی از بهترین اقدامات است.(چه بسا در درس زبان اهمیت بیشتری پیدا می کند).با توجه به فرار بودن درس زبان، تاکید توصیه میکنم لغاتی که از قبل یاد گرفتند رو دوباره مرور کنند تا دایره لغات خود را بالا ببرند که این کار هم در تست های لغت به آن ها کمک خواهد کرد و هم در درک مطلب.درس زبان شامل 20 تست لغت و 20 تست درک مطلب است.

اگر دانشجوها بتوانند 20 تست لغت را در 10 دقیقه و یا کمتر،پاسخ دهند ، یک زمان خوبی خواهند داشت برای درک مطلب. توصیه بنده این است که در زمان نزدیک کنکور،با بررسی زبان کنکورهای اخیر (مشترک همه رشته ها) و یادگیری لغات پرتکرار و کار کردن متن ها، ضمن آشنا شدن با تیپ سوالات،خودشان را با این سبک سوالات از زبان،آداپته کنند.

 

 

سوال-یکی از مهم ترین مواردی که متاسفانه همواره در دوران کنکور مشهوده می باشد،مسئله انرژی منفی، جو استرس زای پیرامون دانشجو و مسائلی از این قبیل است که می تواند به روحیه خود فرد ضربه بزند،مسئله رقابت،سختی کنکور،سهمیه ها،تعداد کم پذیرش ،نتایج نامطلوب آزمون های آزمایشی،استرس داوطلب و…به نظر شما به عنوان رتبه 1 ،راه حل غلبه بر این مشکلات چه می تواند باشد؟

 

سوال خوبی را مطرح کردید.خود بنده هم شرایط خاصی داشتم.اکثر بچه های رادیولوژی سال آخر،علاوه بر مطالعه دروس ،مشغول واحد های کارآموزی ، شیفت،کار و مسائلی از این قبیل هستند. صحبتم با دانشجو ها این است که بعد از امید به خدا ، به خودشون امید و باور داشته باشند.شرایط زندگی اعم از کاری،درسی،استرس کنکور و…اگرچه به شکل های متفاوت اما برای همه هست. باید به همه این ها غلبه کرد و آرامش را خودشان برای خود به ارمغان بیاورند.

سر جلسه کنکور ،تمامی فکر و ذهن و حواس داوطلب،خود سوالات کنکور و حل آن ها به بهترین نحو باشد. درست است که ظرفیت قبولی کم است اما اگر سخت تلاش کنید حتما این ظرفیت را ازآن خود خواهید کرد. چه در کنکور تصویر چه هر آزمونی ،اگر شما به خوبی مطالعه داشتید و با حفظ روحیه خود،به خوبی در جلسه کنکور، پاسخ دهید، انشالا حتما نتیجه خوبی خواهید گرفت.

 

سوال-هر ساله از جمله سوالات مکرر داوطلبان (مخصوصا دانشجویانی که برای اولین بار این کنکور را تجربه می کنند) این است که در جلسه کنکور، چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ با توجه به زمان کم و تعداد سوالات ،چگونه بر استرس احتمالی کنکور غلبه کند؟

 

استرس یک مساله غیرقابل انکار و تقریبا یک چیز اپیدمی هست که در همه داوطلبان رشته های مختلف وجود دارد.چه بسا افرادی که بیشتر تلاش کردند استرس بیشتری دارند،که این استرس از جنس نگرانی ای است که نتیجه یک سال تلاش هایشان به ثمر بنشیند.

توصیه میکنم بعد از دریافت دفترچه کنکور تصویربرداری،بدون هیچ استرسی تمام تمرکزشان حل سوالات به نحو احسن باشد.به ترتیبی که قبلا توضیح داده شد به سوالات پاسخ دهند و از هرگونه پراکندگی در پاسخ دادن به تست ها که باعث تشویش و آشفتگی ذهنی می شود،خودداری کنند.

در ضمن بچه ها با رسیدن به درس آناتومی در دفترچه ،تقریبا به مرحله آرام و آسانی خواهند رسید چرا که اکثرا از پایه خوبی در این درس برخوردارند اما یادشان باشد اگر در یک درس هم قوی بودند،این نقطه قوت باعث اشتباه در پاسخ به سوالات نشود.تجربه ای که برای خود بنده رخ داد و در درس آناتومی که بسیار در آن قوی بودم در پاسخ به دو سوال آخر درس،اشتباهی رخ داد و این مسئله باعث کمی افت در درصد آناتومی بنده شد.

 

بنابراین به طور خلاصه: 1- به ترتیب دفترچه پیش بروند.2- تمرکز بیشتر روی درس هایی داشته باشند که مطالعه خوبی داشته اند و نقطه قوت آن ها به حساب می آید و سعی کنند از آن درس هم درصد خوبی بگیرند و هم تایم خوب!که برای درس هایی که به زمان بیشتری نیاز دارند از این تایم صرفه جویی شده استفاده کنند.

و صحبت پایانی با دانشجویانی که به زودی در کنکور تصویربرداری پزشکی شرکت خواهند کرد:

 

سلامت باشید.عرض خاصی نیست.برای همه داوطلبان آرزوی موفقیت میکنم.بدانید که اگر انشالا قبول شوید،تمام زحمات و تلاش های شما جبران خواهد شد و اگر در این رشته تحصیل کنید، واقعا دید خوبی از رشته رادیولوژی،روش های پردازش ،مهندسی در رشته رادیولوژی ،بالین و پزشکی بدست خواهید آورد.مسلما هرچقدر شما علم کامل تری داشته باشید ،حرف های بیشتری برای گفتن خواهید داشت.انشالا که موفق باشید و به آن اهدافی که در نظرتان هست،برسید.

 


ضمن تشکر از آقای وحید حسین زاده، بابت همه صحبت های مفید و وقت گرانبهایی که در اختیار ما قرار دادند،برای ایشان  در تمامی مراحل زندگی ،آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

در راستای کمک به موفقیت دانشجویان در کنکور، سعی بر این است گنجینه سوالات کنکور های سال های اخیر دو رشته فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی همراه با پاسخ های تشریحی گردآوری شود.

همچنین برای آشنایی نسبی دانشجویان، نمونه کارنامه های قبولی داوطلبان سال گذشته در کنکورهای تصویربرداری پزشکی در اینجا(کلیک کنید) و فیزیک پزشکی در اینجا( بزودی) قرار دارند. مصاحبه های دیگر رتبه های برتر را می توانید از اینجا بشنوید( در مصاحبه های صوتی بطور دقیق به منابع و نحوه مطالعه پرداخته شده است.) 

در پایان ، همه ما در پرتورسانه، برای شما در این آزمون و همه مراحل زندگی آکادمیک شما، صمیمانه آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه
مقایسه ×
Let's Compare! Continue shopping